poniedziałek, 2 kwietnia 2018

Chleb orkiszowy na drożdżach

Dostałam nowe blaszki do chleba. A tam, w ramach dodatków do ulotek - przepis na chleb orkiszowy na drożdżach. Nie zdążyłam zapamiętać przepisu, ulotka zniknęła, ale znalazłam gdzieś w internecie przepis +/-. I oto co mi wyszło po moich uproszczeniach. Prosty, szybki chleb orkiszowy na drożdżach.

Składniki:

  • 0,5 kg mąki orkiszowej
  • 350 ml wody ciepłej
  • 2 łyżeczki soli
  • 25 dkg drożdzy
  • 1 łyżeczka cukru
  •  ziarna do środka i do posypania (u mnie sezam, słonecznik)
Wykonanie:

W osobnym naczyniu wymieszać drożdże z cukrem, leciutko przysypać mąką i odstawić aż troszkę urosną. 
Mąkę przesiać do miski, dodać sól, wodę i rozpuszczone drożdże (pod pływem cukru zmienią stan skupienia na płynny). Na koniec dosypać garść ulubionych ziaren :) Konsystencja ciasta jest dość płynna spokojnie można wymieszać wszystko łyżką. 
Ciasto w misce odstawić do wyrośnięcia na ok. 40 minut. 
Po tym czasie wyrobić je (ręką) porządnie. Przełożyć do blachy wysmarowanej tłuszczem i wysypanej ziarnami (lub płatkami owsianymi). Odstawić do wyrośnięcia jeszcze na 10 minut. 
Piekarnik rozgrzać do temperatury 220st. 
Piec najpierw 10 min w 220st, następnie zmniejszyć grzanie na 200st i piec ok 25 minut. Po tym czasie wyłączyć piekarnik i lekko przestudzić. można jeszcze na kilka chwil zostawić chleb w środku. Można też wyjąć go z blaszki, by ciut doszedł - by skórka nie tylko na wierzchu była twarda. 
Studzić najlepiej na kratce. 

Smacznego :) 

2 komentarze :