wtorek, 19 listopada 2013

Chaczapuri, próba pierwsza

Chaczapuri - czyli chlebek serowy. a dosłownie - "Chleb z twarogiem"


Historia mojego wykonania chaczapuri jest prosta. Kiedyś tam naczytałam się o tym, jaka to kuchnia gruzińska jest pyszna... a całiem niedawno mój ukochany zabrał mnie do restauracji gruzińskiej blisko krakowskiego rynku. (Z całego serca polecam.) Postanowiłam tam spróbować któregoś z ich specjalnych dań. I dostałam własnie chaczapuri z serem i mięsem. Poezja smaku, mówię Wam!
I tak, w domu, postanowiłam spróbowac zrobić coś na ten kształt.  :) Przewertowałam internet w poszukiwaniu tego idealnego przepisu... Nie jest to takie proste. Jak się dowiedziałam ze strony oblicza gruzji (stronę polecam) chaczapuri polegają na tym, że gospodyni bierze co ma w domu i robi z tego placek. A że gospodyni gruzińska ma zawsze w domu mąkę i ser - to wychodzi właśnie taki chlebek serowy...

Tak więc moje chaczapuri okazało się klasyką gatunku - bowiem wzięłam co miałam w domu i zrobiłam. Ser niestety nie był podpuszczkowy, tylko mieszanka serów różnych... (żółty, biały i camembert) ale wyszło moim zdaniem bardzo fajnie.

A jest jeszcze jedna rzecz. Ponoć tradycja była taka, że chaczapuri się piekło w piecu opalanym drewnem, a teraz często się je robi na patelni. Ja tym razem smażyłam, ale następnym razem wypróbuję jak wychodzi z piekarnika .
A. jeszcze podam kilka linków - bo mój przepis to jakiś miks z tych stron (oprób oblicz Gruzji ,kuchniacynicznaatinabc)

Tak więc, tym razem przepis nie będzie prosty - będą składniki z przepisu, oraz te, których ja użyłam.

Składniki - przepis:


  • 1 kg mąki pszennej
  • 20 g drożdży (lub 10 g suchych)
  • woda/mleko/serwatka/maconi/kefir/jogurt (do wyboru, lekko ciepłe ) ilość zależy od chłonności mąki 
  • szczypta soli
  • ew. 2 jajka
  • ew. 2 łyżki oleju
  • ew. 1 łyżeczka cukru
  • masło do posmarowania po upieczeniu


Moje składniki:

  • 1 kg mąki pszennej
  •  10 g suchych drożdży
  • ok 1 litra mieszanki kefir + jogurt (do wyboru, lekko ciepłe ) ilość zależy od chłonności mąki 
  • szczypta soli
  •  2 jajka
  • 1 łyżeczka cukru
Farsz:
  • ser podpuszczkowy młody. w proporcji 1:1 ciasta do sera. 
  • W moim przypadku była to mieszanka sera żółtego i camembert pokrojonych w kostkę, sera białego, szynki i kiełbasy również pokrojonych na drobno. 
  • Można dodawać ugotowane ziemniaki, cebulę... szpinak co komu w duszy zagra. Ale na początek polecam ser.
Wykonanie:
Ciasto zagnieść, jak na drożdżowe. (Czyli powoli i dokładnie długo wyrabiać). Ma być miękkie i odlepiać się od rąk. Następnie odstawić na jakiś czas w ciepłe miejsce i przykryć ściereczką (powinno podwoić swoją objętość. Powinno wystarczyć pół godziny max 1 godzina). 
Po tym czasie jeszcze raz wyrobić. 
Wziąć część ciasta (ok 1/4) i zrobić z niej placek +/- okrągły (można wałkować, można po prostu w rękach rozprowadzić). 
Na środek ciasta dodać farsz serowy i zawinąć. Np. tak jak na zdjęciach. 

Chaczapuri można piec w piekarniku - w temp. 200-220stC. lub smażyć dwustronnie na patelni (ja smażyłam na minimalnej ilości tłuszczu, pod przykryciem, na średnim ogniu). 

Tyle moich mądrości. Wyszło coś takiego: 


... i moim zdaniem było naprawdę smaczne.


 

7 komentarzy :

  1. świetne jest jadłam go kilka razy, bardzo sycące, nie byłam w stanie zjeść jednego placka do końca, trzeba lubić słone rzeczy żeby lubić chaczapuri:D:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na szczęście, jak robimy sami chaczapuri, to nie musimy go aż tak dosalac - często te sery gruzińskie są naprawdę słone... ale - czytałam, ze Gruzinki często wymaczają ser - by właśnie taki słony nie był.

      Usuń
  2. Ależ to musi być pyszne! Idealne w taki chłodny dzień :)

    OdpowiedzUsuń
  3. we Wrocławiu mam knajpę o tej nazwie i uważam, że w pełni oddaje jego istotę w kuchni gruzińskiej ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mmm... chyba muszę się do Wrocławia wybrać w takim razie... :) A już na pewno wiem jakiej knajpki będę szukać:)

      Usuń